Sov dig til et sundere og længere liv

Vi bruger rigtig mange timer i vores seng og på at sove. Faktisk bruges en tredjedel af livet på at sove. Søvnen er ikke ubetydeligt, og har en stor indvirkning på vores hverdag og vores sundhed. Sover du ikke nok og ikke ordentlig, kan det have store konsekvenser for dit helbred. I gennemsnit har et voksent menneske behov for 7-8 timers søvn for at opnå optimal effekt, mens små børn har et større søvnbehov.

Søvn er vigtig

Dette kan du gøre for at få en bedre nattesøvn

Hvis du ikke i forvejen sover godt, eller hvis du ønsker at komme til at sove endnu bedre, er der nogle forskellige ting, du kan gøre. Det første du skal vurdere, er det du ligger på. Det er essentielt for din søvn og meget håndgribeligt at ændre på sengen. Det kan dog være en bekostelig affære at købe en god seng, men til dette formål kan du låne penge gratis via forskellige låneudbydere. På denne måde kan du gøre noget ved problemet med det samme ved at få skiftet den gamle seng ud med en ny og bedre model. Vær her opmærksom på om du sover bedst i en blød eller en mere fast seng og få sengen lavet herefter. Det næste du skal gøre at gå i seng på samme tidspunkt hver aften og stå op på nogenlunde samme tid. Kontinuitet er her nøgleordet. Det næste gode råd til en god nattesøvn er at sove i et mørkt rum med uforstyrrede elementer. Ligeledes kan det hjælpe, at lokalet du sover i, er køligt.

Sov dig til et bedre liv

Endvidere er det vigtigt for søvnen, at du er træt når du går i seng. Til dette formål kan det hjælpe at motionere, så kroppen føler sig brugt på en god måde, og derved har lettere ved at overgive sig til søvnen, og tilmed kommer ned i en dybere søvn.

Søvnens betydning for dit helbred

De første ting der påvirkes ved dårlig, og utilstrækkelig søvn er koncentrationsevnen, indlæringsevnen og reaktionsevnen. Vi ved alle sammen hvordan det føltes ikke at være udhvilet. Man har kortere lunte, dårligt humør, og føler sig ikke tilpas. Disse symptomer forekommer typisk allerede, når man har sovet dårligt en enkelt nat. På længere sigt kan utilstrækkelig søvn have endnu større konsekvenser og direkte have indflydelse på din sundhed. Dårlig søvn over lang sigt kan medføre livsstilssygdomme og også have indflydelse på stressniveauet. Ligeledes hvis du går og er lidt stresset i hverdagen, så er søvnen vigtig for at modvirke stresshormonet.

Sov dig sund

Når du sover restituerer og genopbygges kroppen. Hvis dette ikke forekommer vil det gå udover immunforsvaret og din evne til at modstå sygdomme. På denne måde er du i risikogruppen for at udvikle diabetes, fedme og hjerte-kar sygdomme.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *