Ondt i ryggen og hvordan du kan få behandling

aa11

Mange danskere døjer i løbet af deres liv med ondt i ryggen. For nogle er det kortvarige smerter som resultat af en skade der går over, mens det for andre kan tage en længere, varig form. Uanset typen er det smart at vide hvor ondt i ryggen kommer fra, hvilken hjælp der er at få fra professionelle og hvad du selv kan gøre. Få svarene på dette i denne guide til ondt i ryggen.

Årsager – hvor kommer smerterne fra?

At finde årsagen til hvorfor du har ondt i ryggen er sjældent en nem opgave – som minimum er det ganske udfordrende, og nogle gange kan det være decideret umuligt. Dette skyldes at ryggen, eller helt specifikt rygsøjlen, består af et enormt antal væv og knogler, der alle kan overbelastes, eller på anden måde tage skade.

Man behøver dog ikke altid kunne finde den nøjagtige årsag for at behandle mod diverse smerter. Typisk vil de fleste behandlinger mod forskellige former for ondt i ryggen prøve sig lidt frem, og se hvad der virker og hvad der ikke virker mod smerterne. Dette betyder ikke at man famler i blinde, men blot at man tester forskellige muligheder af.

Kiropraktik – en holistisk behandlingsform

En måde man kan afhjælpe ondt i ryggen, er igennem kiropraktor behandling, også kaldt kiropraktik. Kiropraktik er en veldokumenteret og anerkendt form for diagnosticering og behandling af bevægelsesapparatet, herunder ryggen og rygsøjlen. Kiropraktik kan altså både hjælpe dig med at finde ud af hvorfor du har ondt i ryggen, og hvilken behandlingsform der kan hjælpe dig.

Kiropraktik kan til forveksling minde om og overlappe med fysioterapi. Der er da også mange ligheder mellem de to ting, og mange typer ondt i ryggen kan potentielt set behandles af begge. Skal man dog sætte ord på hvad der adskiller kiropraktik, er det ofte dens mere holistiske tilgang til kroppen. Dette vil sige at man ser kroppen som en helhed, og ikke blot som enkeltdele der arbejder sammen.

Forebyg problemerne med træning af ryggen

Udover at søge professionel behandling, er der også en del ting du selv kan gøre for enten at forebygge eller behandle ondt i ryggen. Går du i behandling hos en kiropraktor, såvel som en fysioterapeut, vil du ofte få øvelser der er tilpasset lige din situation og dine smerter. Disse specifikke øvelser er ofte helt essentielle til behandlingen af din form for ondt i ryggen.

Du kan i nogle tilfælde også få specifikke øvelser fra andre steder, men dette kræver at du har en god ide om hvor dine smerter i ryggen kommer fra. Ellers kan du generelt træne ryggen. Ekstra bevægelighed er både godt i forebyggelsen og behandlingen af ondt i ryggen. Blandt disse træningsmetoder er typisk gamle klassikere som ryg- og mavebøjninger, og rygløft af forskellig art.

Selvhjælp – beskyttelse af ryggen

En anden ting du kan gøre, som dog mest handler om at forebygge mod ondt i ryggen, er at beskytte ryggen ved at være opmærksom på, hvordan du bruger den. Selvom øget bevægelighed og diverse øvelser styrker ryggen, kan forkert brug af ryggen slide på den og på sigt være skadelig. De fleste kender igen klassikerne: løft i benene, ikke i ryggen, lyt til din ryg og så videre.

Der er dog også andre ting at være opmærksom på. Det er for eksempel virkelig vigtigt, hvis du har tendens til ondt i ryggen, at du har fokus på at sidde ergonomisk, særligt hvis du har et skrivebordsjob. Derfor er det godt at finde en stilling der passer dig, og desuden undgå uhensigtsmæssige stillinger, særligt at sidde i disse i lang tid.