Guide: sådan kan du optimere din gymnastiktræning

aa11

Som gymnast ved du godt, at det kræver rigtig meget af kroppen at udføre de spring og øvelser, som du skal lære. Samtidig ved du også godt, at det er et vilkår for at være en god gymnast, at du hele tiden udfordrer kroppen og presser den så meget, som du kan.

Det kan være svært at forene de store ambitioner med en krop, som også har brug for hvile og afspænding. Men det er alligevel enormt vigtigt, at du finder nogle mellemveje, hvor du giver kroppen mulighed for ro og restituering samtidig med, at du ikke forsømmer din sportsgren.

Stræk kroppen ud

For det første er det vigtigt, at du ikke glemmer at aktivere kroppen på andre måder end dem, så du er vant til fra din gymnastiktræning. Det kan du gøre på mange måder, men det er oplagt at supplere din normale træning med en sport, som er meget modsat den.

Her kunne noget som yoga være en rigtig god løsning. Yoga strækker kroppen og øger fleksibiliteten, men samtidig handler det rigtig meget om at strække ud, slappe af og komme i kontakt med sig selv. Det kan for eksempel være en idé at dyrke yoga ved siden af gymnastikken op til store stævner.

Spis varieret

Mange engagerede sportsudøvere har en tendens til at være meget ekstreme i den måde, som de lever deres liv i forhold til deres sport på. Det kan for eksempel betyde, at mange gymnaster spiser ekstremt sundt og aldrig giver sig selv lov til at drikke eller spise dessert.

Sådan noget holder ikke i længden, for du er også nødt til at nyde dit liv på alle de andre parametre. Så selvom du lever og spiser sundt, så skal du give dig selv lov til at give slip en gang imellem. Det vil både krop og sjæl takke dig for.

sund mad

Tag skader alvorligt

Der er få ting, der er lige så ubelejlige som skader. Ud over at en skade selvfølgelig er ubelejlig i forhold til smerte og ubehag, så er den også frustrerende, fordi den kan påvirke din mulighed for at dyrke din sport. Derfor har mange gymnaster en tendens til at bide tænderne sammen og træne til trods for skaden.

Men at ignorere en skade er en dårlig idé i det lange løb. Bliver du ved med at belaste det skadede sted, så vil du nemlig i længden få større problemer med det.

Tro på dig selv

Sportsverdenen er en hård verden. Det kan de fleste, som har været i en sportsklub længe eller dyrket sport i lang tid skrive under på. Det er derfor vigtigt, at du har en tro på dig selv og bliver ved med at være psykisk robust.

Selvom du kan få nogle slag med på vejen, enten fra trænere, holdkammerater eller på grund af nederlag, så skal du huske, at du stadig er god nok. Det er sejt at dyrke sport uanset niveau og ambitioner, og det er vigtigt at vide.

yoga på stranden

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *